top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תהילה חן

ניכור הורי

עודכן: 13 בספט׳ 2020

היום אני רוצה לדבר על המושג "ניכור הורי". אבל לפני שנדבר על המושג, יש צורך להסביר כמה דברים קודם. תינוק שנולד וגדל להיות ילד, תלוי בדמויות המטפלות בו להתפתחות הרגשית, פיזית ונפשית. ילד זקוק לאבא ואמא. או לכל צורת חיים אחרת שהוריו בחרו ובלבד שהם מספקים לו את התנאים הבסיסיים הנדרשים לגדילה והתפתחות תקינים. כדי להקל על עצמי את ההסבר, אני אשתמש במושג אבא ואמא.

הנוכחות של אבא בחיי הילד מעניקה תחושת ביטחון עמוקה ומשמעותית. אבא, הוא כמו ש"קיר מגן על יושבי הבית מפני הסערות בחוץ". אמא, מעניקה לילד בשלבים הראשונים את המושקעות האימהית, ע"י התמסרות מוחלטת, האכלה וזמינות רגשית עבורו.


כאשר בני זוג נפרדים, והם אינם מסוגלים לעשות את ההפרדה הרגשית המתבקשת והחיונית בין הזוגיות להורות, הרבה פעמים מתרחשות תופעות קשות שמתחילות בהרחקה, ניתוק וסרבנות קשר ומגיעות עד לניכור הורי מוחלט.


למעשה ההורה המנכר, מכניס את הילד לתוך הקונפליקט הזוגי הגבוה , כולא אותו שם, ומאלץ אותו לבחור בין אבא לאמא. הילד חסר משאבים רגשיים לשאת את המתח הנוראי הזה. מעט המשאבים שיש לו, צריכים להיות מופנים לחקירה של הסביבה, גופו , לסקרנות וליצירה. למעשה, ההורה המנכר, גוזל מהילד את המשאבים שהוא חייב להפנות להתפתחות ולגדילה, וגורם לו להיות מושקע במאבק, ובמשולש היחסים. אף ילד לא מסוגל לשאת מבחינה רגשית ונפשית את המתח של הקונפליקט הזה, ולכן הוא ייאלץ לבחור בין אבא לאמא. הוא יתרחק מהדמות ההורית שהסיתו נגדה.


אין דרך קלה לתאר את הנזקים הנפשיים שנגרמים לילד במקרים האלו. אנחנו כילדים, מפנימים את הדמויות ההוריות שלנו בתוכנו, וכל החיים אנחנו מנהלים איתם דיאלוג. אני זה גם ההורים שלי. הם מופנים בתוכי. הייצוג שלהם מופנם בתוכי. כאשר ההורה שלי מוצג כ-דמון, מה זה אומר עליו? מה זה אומר עליי?


זאת פגיעה אנושה בדימוי העצמי, בתחושת הביטחון, בערך העצמי ובתחושת המסוגלות.

כאשר ילדה מנוכרת לאבא תתחיל להתעניין בבני המין השני. איזה גבר היא תבקש לעצמה? איזה אישה יבקש הבן לעצמו?


כאשר מתרחשת פרידה בין בני זוג, ויש באמצע ילדים, חשוב להבין שזו לא באמת פרידה. לנצח תהיו משפחה. היחסים משנים צורה. ככל שמפנימים את זה יותר מהר, מתחילים להבין שהגרוש/ה אינו האויב. אתם מוזמנים לפנות כדי לקבל ליווי והדרכת הורים גם בתהליכי פרידה.



bottom of page